Administratie Stibo’s pak eenvoudiger en socialer

Heel fijn nieuws voor ouders met een kindje in een stedelijke initiatief voor buitenschoolse opvang (Stibo): de stad gaat de administratie een stuk eenvoudiger en socialer maken.

playground-691129_1280

In de commissie van september 2017 bespraken we de ouderbevraging in verband met de stedelijke kinderopvang. Ouders met een kind in een stedelijk initiatief voor buitenschoolse opvang (Stibo) zijn over het algemeen heel enthousiast over die opvang. Een belangrijk verbeterpunt is wel de administratie.

Tijdens de commissie deed ik drie voorstellen om de administratie van de Stibo’s eenvoudiger en socialer te maken.

Drie keer goed nieuws nu:

  1. Het systeem van de gerechtvaardigde afwezigheidsdagen GAF wordt afgeschaft voor de Stibo’s 
  2. Ouders moeten voortaan enkel aan het begin van het jaar een basisplan meegeven 
  3. In de communicatie zal voortaan duidelijker zijn dat je als ouder zowel online kan plannen als bij een medewerker in het Stibo. 

 

In de commissie van vanavond herhaalde schepen Elke Decruynaere niet getrouwd te zijn met het systeem van de GAF. De belofte was: we evalueren, trekken conclusies en zullen durven aanpassen als blijkt dat de oorspronkelijke doelstelling niet wordt gehaald. En de schepen hield woord! Ook dat is moedig besturen: zaken durven bijsturen die niet helemaal lopen zoals gepland.

Wat verandert er nu concreet?

Voor de opvang in de Stibo’s tijdens het schooljaar vervalt het systeem van ‘bestellen is betalen’ en van de Gerechtvaardigde Afwezigheidsdagen (GAF). Ouders zullen aan het begin van het schooljaar kunnen aangeven op welke dagen ze normaal opvang nodig hebben. Indien daar wijzigingen in komen (vooral dan grote wijzigingen, zoals ‘voortaan komt opa de kindjes elke dinsdag halen’), rekenen we op de ouders om dit spontaan te melden, zodat het personeel daarmee rekening kan houden. Op de factuur komen enkel de momenten waarop je kind ook echt aanwezig was. 

Voor opvang tijdens de schoolvakanties blijft wel het principe “besteld = betaald” gelden, tenzij je kindje ziek is en je een doktersattest kan voorleggen of wanneer je geannuleerd hebt voor een bepaalde datum. Die maatregel is nodig om de vrije plaatsen terug te kunnen openstellen voor kinderen die nog geen opvang hebben. Een heel legitieme en faire toepassing van de regel, lijkt me.

Wat betreft de communicatie zal er duidelijker vermeld worden dat je digitaal je basisplan kan ingeven, maar ook persoonlijk in het Stibo. Dat is vooral van belang voor mensen voor wie de digitalisering een drempel vormt.

 

 

De wijzigingen zullen in maart aan de gemeenteraad worden voorgelegd en zijn dan normaal vanaf 1 april 2018 van kracht.

Dit bericht werd geplaatst in Gemeenteraad, Kinderopvang, Kindvriendelijkheid, Onderwijs en jeugd en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s