100 Gentenaars: een terugblik

Waar het  adjectief ‘historisch’ halverwege de interviews met 100 Gentenaars nog net de top 3 haalde, werd het vijftig interviews later ingehaald door het predicaat ‘levendig’. Mooi, gezellig en levendig. Zo beschrijft een Gentenaar zijn stad dus in drie woorden. En jawel, de Gentenaar is ook kritisch: hij wil een betere mobiliteit, minder zwerfvuil en meer groen in de stad. Een terugblik op 100 gesprekken met Gentenaars.

Gent in drie woorden volgens 100 Gentenaars

 

Prioriteiten voor Gent volgens 100 Gentenaars

Gevraagd naar wat er beter moet in Gent, gaan heel wat antwoorden over het fietsen in Gent: de infrastructuur moet meer, beter en veiliger. “In de straat van mijn school ligt geen fietspad. Dat is toch niet normaal?” zegt Ilias, 7 jaar. Mobiliteit blijkt menig Gentenaar wakker te houden. Veel opmerkingen gaan over het gebrekkige aanbod aan openbaar vervoer. “Ik kom soms met de trein laat terug van het werk. Dan sta ik rond 22u aan het station en heb ik amper nog een tram.” (Jonito,  23 jaar) Veel Gentenaars maken zich ook zorgen over de veiligheid en ergeren zich aan het zwerfvuil.

Na de publicatie van Gentenaar nr. 50 gaf ik al wat toelichting bij de plannen van sp.a-Groen voor fietsen, groen, veiligheid en kinderopvang in Gent.

Mobiliteit

Vandaag dus nog iets meer over mobiliteit. Met sp.a-Groen zijn we ervan overtuigd dat er maar één mogelijkheid is om de groeiende verkeersdruk te keren: een duidelijke keuze voor een stadsvriendelijke mobiliteit waarbij het openbaar vervoer, de fiets en voetganger centraal staan volgens het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Personenwagen). Dat is noodzakelijk om bij een groeiende bevolking aan zoveel mogelijk Gentenaars toch een leefbare woonomgeving te garanderen en voor iedereen een vlotte bereikbaarheid van de hele kernstad en andere woonkernen waar te maken.

We werken daarom aan een verkeersconcept dat de overstap van de auto naar duurzame vervoerswijzen voor brede lagen van de bevolking mogelijk maakt. Gebruiksgemak, bereikbaarheid, betaalbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. Daarmee willen we vooral de leefbaarheid voor elke Gentenaar verbeteren, de milieuhinder afbouwen en belangrijke stappen zetten in de richting van een klimaatneutrale stad. Fiets en tram zijn daarbij de speerpunten in het mobiliteitsbeleid.

Dit nieuwe verkeersconcept wordt stap voor stap opgebouwd in functie van het realiseren van de benodigde infrastructuur.

Enkele concrete punten

  • We bouwen aan de rand van de stad een ring van park&ride parkings vertrekkende van de reeds bestaande park&ride parkings. Vanaf daar krijgt het openbaar vervoer voorrang via aparte beddingen en verkeerslichtenbeïnvloeding wat een vlotte verbinding met het hart van de stad, met de kernstad en de woonkernen mogelijk maakt.
  • Voor het goederentransport naar het centrum van de stad wordt een stadsdistributiecentrum uitgebouwd. Op die manier voorkomen we dat grote vrachtwagens zich nog langer door het stadscentrum moeten wringen.
  • Wij blijven onverkort kiezen voor een fijnmazig tramnet in Gent. We gaan daarbij onverminderd voor een snellere uitvoering van het Pegasusplan. Naast de spoedige realisatie van de reeds voorziene verlengingen richting Zwijnaarde, UZ Gent, en op The Loop, betekent dit in de eerste plaats dat er in de komende legislatuur een doorbraak komt in de realisatie van de vertramming van lijn 3 (richting Mariakerke), lijn 7 (deel Sint-Pietersstation-Dampoortstation) en de tramlijn in het kader van het project Oude Dokken tussen het Neuseplein en de Dampoort, waarbij minstens al met de realisatie van één tramlijn kan worden gestart. Verder zijn hogere frequenties op de hoofdlijnen, een vlotte doorstroming in eigen bedding en via verkeerslichtenbeïnvloeding en een meer kwalitatief laatavond- en nachtaanbod essentieel in de verdere uitbouw van het openbaar vervoer in Gent.
  • Iedereen is voetganger, hoe kort de verplaatsing ook is. Er wordt verder werk gemaakt van een doorgedreven voetgangersbeleid, waarin een optimale toegankelijkheid (vb. door heraanleg van voetpaden in slechte staat) en verkeersveiligheid voorop staan.
  • We ijveren voor een daling van het autogebruik en het autobezit in het algemeen, en in de kernstad en de woonkernen in het bijzonder. Dit bereiken we prioritair door een verhoging van het aanbod en het gebruik van het openbaar vervoer, alsook met kwalitatieve fiets- en voetgangersinfrastructuur. Ook alternatieven zoals autodelen en de bouw en de ontwikkeling van autoluwe wijken worden gepromoot en ondersteund. 

Wordt vervolgd

Een vrouw aan wie ik vroeg wat ik volgens haar moet doen als jonge politica, antwoordde me: de stad vooral zelf blijven beleven. Ik denk dat ze gelijk heeft. Je kan niet aan politiek doen zonder zelf de stad dagelijks te voelen, zonder dat je weet wat er bij de mensen leeft.

De 100 Gentenaars hebben me alvast veel geleerd over wat er bij jong en oud, nieuwkomer of geboren Gentenaar leeft. Morgen beslist de Gentse kiezer of ik daar de komende zes jaar als gemeenteraadslid mee aan de slag mag. Wordt vervolgd!

Een reactie op “100 Gentenaars: een terugblik

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.